Puhtaampaa kaupunkiliikennettä puupohjaisella dieselillä

En buss.

Case - Julkaistu 29.3.2016

UPM testaa puupohjaista dieseliä UPM BioVernoa pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä yhdessä Helsingin seudun liikenteen (HSL) ja VTT:n kanssa. Hankkeen tavoitteena on edistää päästötöntä kaupunkiliikennettä korvaamalla fossiilisia polttoaineita uusiutuvilla vähäpäästöisillä biopolttoaineilla.

Liikenteestä on hyvää vauhtia tulossa EU:n suurin yksittäinen CO2-päästöjen lähde. Liikenteen hiilidioksidipäästöjä tulee vähentää 40% vuoteen 2030 mennessä ja 60–80% vuoteen 2050 mennessä. Nestemäisten biopolttoaineiden suuri etu on se, että ne vähentävät merkittävästi sekä CO2-päästöjä että kaupunki-ilmaa saastuttavia lähipäästöjä, eivätkä edellytä uusia ajoneuvoja tai uutta jakeluinfrastruktuuria. Suomen hallituksen kärkihankkeissa liikenteen päästöjen vähentäminen, biotalous ja biopolttoaineet onkin tuotu näyttävästi esiin.

Yhteistyöllä kohti päästötöntä kaupunkiliikennettä

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä vastaavan HSL:n tavoitteena on leikata hiilidioksidipäästöjä ja haitallisia hiukkaspäästöjä yli 90 prosentilla vuoteen 2025 mennessä.

Joukkoliikenteen käytön kasvu on tärkeä elementti kestävän kehityksen kannalta, joten edistykselliset biopolttoaineet sopivat erittäin hyvin HSL:n strategiaan, koska ne voidaan ottaa käyttöön heti. HSL:n tavoitteena on, että dieselkäyttöisiin busseihin tankataan pelkkää uusiutuvaa biopolttoainetta vuoteen 2020 mennessä. Samansuuntaisia tavoitteita on useilla kaupungeilla EU:ssa.

UPM BioVernon liikennekoeajoissa käytetään neljää Transdevin liikennöimää Volvon Euro VI -luokan bussia. Kaksi busseista ajaa Helsingin seudun kaupunkiliikenteessä UPM BioVernoa sisältävällä dieselillä ja kaksi tavallisella dieselillä. Sekä VTT että bussien valmistaja Volvo testaavat kaikki koeajobussit ennen testin alkua, testien puolivälissä ja koeajojen loputtua. Testien polttoainejakelijana toimii St1, jonka asemilla UPM BioVerno on ollut myynnissä keväästä 2015 lähtien osana Diesel Plus -polttoainetta.

Bussitestien aikana selvitetään uusiutuvan UPM BioVerno -dieselin vaikutuksia joukkoliikenteessä käytettävän bussin moottoriin, päästöihin ja kulutukseen fossiiliseen dieseliin verrattuna. Bussitestit alkoivat lokakuussa 2015 ja kestävät vähintään vuoden. Testit ajetaan sekä 20- ja 50-prosenttisella BioVerno-seoksella, että puhtaalla uusiutuvalla puupohjaisella dieselillä.

Pakokaasupäästöt vähenevät

Linja-auto liikkeessä.

Useat tutkimuslaitokset ovat tehneet UPM BioVerno -dieselillä moottori- ja ajoneuvokokeita sekä liikennekoeajoja hyvin tuloksin. Tutkimukset osoittavat, että polttoaine toimii parhaiden fossiilisten diesellaatujen tavoin ja samalla alentaa liikenteen lähipäästöjä merkittävästi.

Elinkaarensa aikana UPM BioVerno -dieselin hiilidioksidipäästöt ovat jopa 80 prosenttia pienemmät fossiiliseen dieseliin verrattuna. Tutkimusten mukaan myös polttoaineen lähipäästöt, kuten häkä- ja pienhiukkaspäästöt, vähenivät mikä tarkoittaa käytännössä parempaa ilmanlaatua.

Biopolttoaineet ohituskaistana liikenteen päästöjen leikkaamisessa

Nils-Olof Nylund ja kaksi biopolttoaine-esittelypulloa.
Tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund, VTT.

Bussikoeajot ovat myös osa VTT:n koordinoimaa laajempaa BioPilot-hanketta, jolla kannustetaan yrityksiä kaupallistamaan liiketeen uusiutuvan energian ratkaisuja. VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylundin mukaan UPM BioVernon kaltaiset kestävän kehityksen mukaiset edistykselliset biopolttoaineet voivat toimia Suomelle ohituskaistana liikenteen hiilidioksidipäästöjen leikkaamisessa. Kotimaiseen biopolttoainetuotantoon panostaminen on kannattavaa myös teknologisesta ja taloudellisesta näkökulmasta katsottuna.

Suomessa käytetään liikennepolttoaineita vajaa neljä miljoonaa tonnia vuodessa. Kotimaisten biopolttoaineiden tuotantokapasiteetti on 500 000 tonnia vuodessa eli hieman yli 10 prosenttia polttoaineiden käytöstä kokonaisuudessaan. Tässä suhteessa Suomi on edelläkävijä moniin muihin maihin verrattuna.

Lisää UPM BioVerno -dieselistä voit lukea:

Kotisivut: www.upmbiopolttoaineet.fi
Twitter: @upm_biofuels
Facebook: www.facebook.com/UPM-Biopolttoaineet

Artikkelin kirjoittaja:
Sari Mannonen, myynti- ja markkinointijohtaja, UPM Biopolttoaineet
Puh. 045 265 1345, sari.mannonen(ät)upm.com

Julkaistu 29.3.2016


Aihetunnisteet: biopolttoaineet, case

Lue seuraava artikkeli: Luonnonkuitukomposiittia havusellusta ja elintarvikemuovista »