Suomalainen olut on ekologinen lähijuoma

Olut on suomalaisten suosikkijuomia, joka on otsikoissa usein alkoholipolitiikan myötä. Harva suomalainen kuitenkaan tiedostaa, että kotimainen olut on ekologinen elintarvike, jonka raaka-aineet tulevat läheltä ja jonka valmistaminen kuluttaa ympäristöä hyvin vähän.

Olut valmistetaan 99-prosenttisesti kotimaisista raaka-aineista: ohramaltaasta, vedestä, hiivasta ja humalasta. Ainesosista vain ripaus humalaa, alle prosentti ainesosista, tulee ulkomaisilta toimittajilta, usein Saksasta tai USA:sta. Meillä Suomessa kasvava humala ei ole määrältään tai laadultaan oluenvalmistukselle sopivaa. Hiiva kasvaa panimolaboratoriossa VTT:llä.

Vesi on juomanvalmistuksessa avainasemassa, Sinebrychoffin käyttämä vesi on Päijänteestä, samaa talousvettä, mitä kotitaloudet käyttävät. Tehokas vedenkäyttö on panimolle olennainen tapa säästää luontoa. Juomiin saisi tuhlattua juomavettä paljonkin, mutta Sinebrychoff valmistaa yhden valmiin olutlitran vain 2,5 litralla Päijänteen vettä. Siinä on mukana siis kulutettu vesimäärä kokonaisuudessaan – niin tuotantovesi ja laitteistojen ja uudelleentäytettävien pullojen puhdistusvedet kuin henkilöstön sauna- ja kahvivedetkin. 2,5 litraa on erittäin tehokas luku kun ottaa huomioon, että vielä 50-luvun lopulla vettä kului 30 litraa jokaista juomalitraa kohden.

Niukka vedenkäyttö ja vähäinen lisäenergiantarve oluenkäymisessä olivat varmasti suurimpia tekijöitä siihen, että Suomen Luonnonsuojeluliiton tutkimuksessa vuonna 2008 olut oli kolmen Suomen ekologisimman elintarvikkeen joukossa, tasapistein omenan ja ruokaperunan kanssa.

Tuo tutkimus ei ottanut edes huomioon sitä, että raaka-aineetkin ovat useimmiten panimojen lähialueilta. Eteläinen Suomi, mistä mallasohraa saadaan, on niin pieni alue, että kotimaisesta ohramaltaasta valmistettua olutta voidaan nimittää hyvillä mielin lähijuomaksi.

Ohramallas tulee lähialueen maatiloilta – mäskistä rehua karjalle

Suurin osa ohramaltaasta tulee panimon lähialueella olevilta maatiloilta. Etelä-Suomessa joka viides peltohehtaari on mallasohraa oluenvalmistukselle. Mallastaja Viking Maltin kanssa varmistetaan yhdessä ympäristöystävällinen ohranviljely auditoimalla sopimusviljelijät ja heidän toimintatapansa. Auditoinnissa käydään läpi mm. maan rakenne, vesistöt, lannoitus ja kiertotalous. Tämä on osa yhteistyötä jota Sinebrychoff tekee Baltic Sea Action Groupin Elävä Itämeri -säätiön kanssa.

Oluensuodatus2
Oluen suodatusalueen sammioita

Oluen valmistus on itsessään bioprosessitekniikkaa, siinä hiivan avulla vierteen sokeri käy alkoholiksi ja hiilidioksidiksi. Käymisestä syntyvä hiilidioksidi kerätään lisäksi talteen ja tuotanto onkin jo 60 % omavaraista CO2:n suhteen. Hiilidioksidi puhdistetaan ja kierrätetään taas uusien juomien kupliin.

Oluen tuotannon sivutuotteena syntyvä mäski toimitetaan karjan rehuksi. Pääosin kuidusta ja valkuaisesta koostuvaa mäskiä syö rehun seassa noin 15 000 suomalaista lehmää ja sonnia. Tuotantoprosessin hiiva menee puolestaan Hankkija Maatalouden Progut-rehuaineeseen. Panimohiivasta tehtyä Progutia syö sikojen lisäksi nauta- ja siipikarja. Kokeissa on todettu, että Progut tukee eläinten luontaista vastustuskykyä.

Juomapakkaukset ovat kierrätettäviä

Emokonserni Carlsbergin ympäristötyön johtoajatuksena on pyrkimys kiertotalouteen. Jatkuvan kehittämisen avulla Sinebrychoff on säästänyt pakkausmateriaaleissa yli miljoona kiloa vuosina 2008–2015.  Suurin osa käytettävistä pakkausmateriaaleista on kierrätettäviä ja vähintään kertaalleen kierrätettyjä jo Sinebrychoffille tullessaan. Suomalaisethan ovat maailman parhaita juomapakkausten kierrättäjiä, yli 90 % juomapakkauksista kierrätetään. Sinebrychoffin myymistä ja valmistamista juomista kaikki on pakattu kierrätettäviin pulloihin tai tölkkeihin.

Seuraavan kerran kun järjestät juhlia tai tilaisuutta, jossa kilistellään onnitteluja tai toivotetaan vieraat tervetulleeksi – mitä jos kippistäisittekin ekologisesti paremmalla vaihtoehdolla – kotimaisella oluella?

Lisätietoa Sinebrychoffista:

sinebrychoff.fi/vastuullisuus
facebook.com/Sinebrychoff1819
twitter.com/Sinebrychoff
instagram.com/Sinebrychoff1819

Artikkelin kirjoittaja on Timo Mikkola, Sinebrychoffin viestintäpäällikkö.

Yhteystiedot: puh. 040 830 7176, sähköposti timo.mikkola@sff.fi

Julkaistu 17.5.2016