Kala-Lapin savukalajalosteet maistuvat kuluttajille Suomessa ja Euroopassa

Kala-Lapin kalatuotteita.

Case - Julkaistu 24.3.2017

Kala-Lappi on nopeasti kasvanut kylmäsavustetun, graavatun ja tulistetun kotimaisen kirjolohen jalostaja ja vientiyritys. Kokemus on osoittanut, että suomalaisia elintarvikkeita arvostetaan maailmalla.

Kala-Lappi hyödyntää tuotteissaan suomalaisia puhtaita kalaraaka-aineita. Pääraaka-aineena on tällä hetkellä kotimainen kirjolohi. Muiden viljeltyjen ja luonnon kalalajien hyödyntäminen on myös hyvässä kehitysvaiheessa.

Maailmalla suomalaiset elintarvikkeet yhdistetään arktisuuteen, puhtauteen ja rikkaaseen makumaailmaan. Kala-Lapin maistuvien tuotteiden myötä suomalaista kirjolohta on lähtenyt vauhdikkaasti myös ulkomaan markkinoille.

Lohta savustushuoneessa.Kala-Lapin tuotteet perustuvat käsityöhön, itse kehitettyihin ainutlaatuisiin valmistusmenetelmiin ja jatkuvaan laaduntarkkailuun. Muun muassa savustusprosessin yksityiskohdat ovat varjeltuja liikesalaisuuksia. Yritys pyrkii tuomaan vuosittain markkinoille uusia ja yllättäviä tuotteita. Uudenlaisten tuotteiden lisäksi Kala-Lapin kasvu perustuu aktiiviseen yhteistyöhön asiakkaiden kanssa.

Laatua ja uutta makumaailmaa

Vientimarkkinat ovat auenneet Kala-Lapin tuotteille poikkeuksellisen nopeasti, muun muassa Ranskaan ja Saksaan. Ranskasta kumppaniksi löytyi arvostettu gourmet-ketju Le Bon Marche. Ranskan markkinoille vietäviä tuotteita on sovitettu yhteistyökumppanin tarpeisiin ja ranskalaisiin makunystyröihin sopiviksi. Tuotekehitystä onkin tarkoitus tehdä aiempaa vahvemmin yhteistyössä kansainvälisten asiakkaiden kanssa heidän tarpeisiinsa vastaten.

Yritys tähtää yli 10 M€ liikevaihtoon 2021 mennessä

Kala-Lapin toiminta sai alkunsa vuonna 2013, kun perustaja Vesa Lappi päätti yhdistää intohimoisen kalastusharrastuksen ja kalatuotteiden jalostusosaamisen yritystoiminnaksi. Nyt yritys työllistää jo 20 henkilöä Kuopion Toivalassa sijaitsevalla tuotantolaitoksellaan. Nopea kasvu perustuu erittäin aktiiviseen työskentelyyn ja menekinedistämiseen asiakasrajapinnassa. Paljon työtunteja ja pääomaa vaatinut työ on palkittu. Kala-Lapin tuotteita on saatavilla ympäri Suomen ja ne ovat niin kuluttajien kuin asiantuntijoidenkin arvostamia. Myös Euroopasta on löytynyt kysyntää puhtaista raaka-aineista jalostetuille laadukkaille tuotteille. Yritys tähtääkin yli 10 miljoonan euron liikevaihtoon 2021 mennessä.

Kala-Lapin nopea menestys osoittaa, että rohkealla markkinainnovoinnilla kotimaisilla kalajalosteilla on mahdollisuus nousta jopa gourmet-tasolle. Suomessa tavallisempi kalajaloste saattaa olla esimerkiksi Ranskassa eksoottinen, yllättävä herkku.

 

Artikkelin kirjoittaja on Kala-Lapin toimitusjohtaja Vesa Lappi.

Yhteydentot: Puhelin 045 156 9225, sähköposti vesa.lappi@kalalappi.fi

 

Artikkeli julkaistu 24.3.2017


Aihetunnisteet: case, elintarvikkeet, kalat, vienti

Lue seuraava artikkeli: Qvidja Kraftin biometanointi mullistaa bioenergian tehokkuud... »