Bensa-autosta biokaasuauto – kaasukonversio pienentää merkittävästi autoilun hiilijalanjälkeä

Mikä tahansa bensiinikäyttöinen auto voidaan jälkiasennuksella muuttaa toimimaan bensan lisäksi myös kaasulla. Hintaa konversiolle tulee nykypäivänä noin 2 000–4 000 euroa. Biokaasun liikennekäytöllä vähennetään polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonepäästöjä jopa 85 prosenttia.

Konversion, eli bensiinikäyttöisen auton muuntaminen toimimaan bensan lisäksi myös kaasulla, voi tehdä lähes mille tahansa bensiinikäyttöiselle autolle. Konversiossa autoon asennetaan bensiinijärjestelmän rinnalle kaasusäiliöt ja syöttö- ja ohjausjärjestelmä.

Kaasusäiliöiden avulla autolla voi ajaa jopa useiden satojen kilometrin matkan. Tämänkään jälkeen matka ei lopu kesken, koska seuraavaan kaasutankkaukseen asti voi ajaa yhtä hyvin autossa olevalla bensiinijärjestelmällä – auto vaihtaa ajon aikana automaattisesti bensalle kaasun loppuessa.

Teknisesti tankkausliitin asennetaan joko auton taka- tai etuosaan, ja tankkaussäiliöstä vedetään putki auton moottoriin. Lisäksi tarvitaan paineensäädin ja ohjausyksikkö. Jälkiasennuksen jälkeen on tehtävä vielä muutoskatsastus.

Hintaa konversiolle tulee noin 2 000–4 000 euroa. Kustannuksen kattamiseksi voi hakea Traficomilta rahallista 1000 euron muuntotukea vuoteen 2021 asti.

Biokaasun käytöllä merkittävä ilmastovaikutus

Biokaasu on kotimainen uusiutuva polttoaine. Se on myös ainoa liikenteen polttoaine, jolle on myönnetty Joutsenmerkki.

Biokaasua voidaan tuottaa monista eri raaka-aineista. Tuotantoon soveltuvat niin kotitalouksien, kauppojen kuin teollisuuden biohajoavat jätteet ja jätevesilietekin. Biokaasun tuotanto on myös kiertotaloutta puhtaimmillaan: kaasua tuotetaan biojätteestä, joka on päätynyt aiemmin hyödyttömänä kaatopaikalle tai poltettu jätteenkäsittelylaitoksessa.

Biokaasun liikennekäytöllä vähennetään polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonepäästöjä jopa 85 prosenttia.

Kaasuautoilu on edelleen huikeassa nosteessa

Kaasuautoilun kasvu oli vuonna 2018 huimaa, sillä henkilöautojen rekisteröinnit lähes kaksinkertaistuivat verrattuna vuoteen 2017. Traficomin mukaan Suomen teillä alkoi kulkea vuonna 2018 2 439 uutta kaasukäyttöistä henkilöautoa, joista 1 161 oli ensirekisteröintejä.

Suosituimmat ensirekisteröidyt henkilöautomerkit olivat Skoda (555 kpl), Seat (298 kpl) ja Audi (150 kpl). Suosituimmat kaasukäyttöiset henkilöautomallit olivat Skoda Octavia (536 kpl), Seat Leon (150 kpl) ja Seat Ibiza (104 kpl).

Viimeisimpien arvioiden mukaan Suomen teillä kulkee tällä hetkellä noin 6 300 kaasukäyttöistä ajoneuvoa.

 

Artikkelin kirjoittaja Heidi Kuoppala toimii Gasumilla liikennemyynnin päällikkönä.

Yhteydenotot asiakaspalvelu@gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija, joka kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. Yhtiö tuo Suomeen maakaasua ja edistää kiertotaloutta käsittelemällä jätteitä sekä tuottamalla biokaasua ja kierrätysravinteita Suomessa ja Ruotsissa. Yhtiö tarjoaa energiaa sähkön ja lämmöntuotantoon, teollisuudelle sekä maa- ja meriliikenteelle. Gasum on Pohjoismaiden johtava biokaasun tarjoaja. Yhtiöllä on kaasutankkausasemaverkosto, joka palvelee myös raskasta kalustoa. Gasum-konsernissa työskentelee 450 henkeä, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 925 milj. euroa. Gasum on 100 prosenttisesti Suomen valtion omistama yhtiö.


Biokaasun liikennekäyttö edistää YK:n kestävä kehityksen tavoitetta 7: Varmistaa edullinen, luotettava, kestävä ja uudenaikainen energia kaikille.