BioGTS:n biokaasulaitos tuottaa liikenteen lähipolttoainetta

Case - Julkaistu 7.8.2015

BioGTS Oy:n kehittämässä Bioboksi-konseptissa biotalous yhdistyy saumattomasti maantieliikenteen päästöjen vähentämiseen. Bioboksi mullistaa ajatuksen lähipolttoaineesta, sillä tehdasvalmisteiset biokaasulaitokset voidaan tuoda liikenneväylien varteen. Raaka-aine hankitaan lähialueilta ja myydään paikan päällä liikennebiokaasuksi jalostettuna kuluttajille.

Jyväskyläläisessä bioteknologian kehittämiseen erikoistuneessa BioGTS Oy:ssä uskotaan biokaasun hyödyntämisen liikennepolttoaineena lisääntyvän, kun jakeluasemia on riittävän tiheässä valtateiden varsilla. BioGTS:n kehittämä konsepti ”Bioboksi™ – biokaasulaitosten T-Ford” tähtää juuri tähän. BioGTS on voittanut Gasumin 2015 järjestämän Hyvän ilman lintu -ideakilpailun pääpalkinnon.

Bioboksi-innovaatio perustuu liiketoimintamalliin, jossa biometaanin valmistus, jalostus ja jakelu tuodaan samaan pisteeseen liikenneväylien varteen. Tuotannossa voidaan käyttää raaka-aineena lähialueen biohajoavia jätteitä sekä maatalouden ja elintarviketeollisuuden biomassoja.

Bioboksin teknologia sijoitetaan BioGTS:n tehtaalla kontteihin, jotka yhdistetään toisiinsa liikenneasemalle varatulla tontilla. Konteille riittävät kevyet perustukset, joten ne voidaan asentaa esimerkiksi asfalttikentälle. Bioboksin tehdasvalmisteisuus, sarjatuotanto ja kompakti koko alentavat tuotantokustannuksia. Se on kuin talopaketti, joka tuodaan tehtaalta mahdollisimman pitkälle varusteltuna kohteeseen. Itse asennustyöt kestävät enintään pari viikkoa. Kokonaisuudessa ovat mukana biokaasureaktorit, kaasuvarasto, laitteet reaktorin syöttämistä ja materiaalin poistoa varten sekä biokaasun jalostusyksikkö ja liikennekaasun jakelupiste.

Jalostukseen kustannustehokkuutta

Reaktorin tuottamassa biokaasussa on metaania noin 60 prosenttia. Jalostuksen avulla metaanipitoisuus nostetaan 95-98 prosenttiin, jotta se toimisi liikennekäytössä. Tarvittaessa laitos skaalautuu nopeasti suuremmaksi, sillä siihen voidaan liittää lisää reaktoreita, säiliöitä ja jalostusteknologiaa. Biokaasulaitokset toimivat kuivamädätysperiaatteella, mikä merkitsee korkeampaa hyötysuhdetta kuin märkämädätyksessä. Syöttö- ja poistokontti ovat alipaineistettuja ja niissä on hajusuodattimet, joten lähiympäristön ei tarvitse kärsiä hajuhaitoista.

Sotkamon biokaasulaitos.

Bioboksi on käytössä Luonnonvarakeskuksen maatilalla Sotkamossa. Syötteinä käytetään säilöheinää, kuivalantaa ja kalanperkuujätettä. Biokaasua hyödynnetään muun muassa tutkimusaseman lämmöntuotannossa.

Bioboksi-periaatteella Haminan Energia Oy:lle rakennettu biokaasulaitos puolestaan tuottaa biokaasua yhtiön omaan maakaasun jakeluverkkoon. Tuotto on noin 19 GWh vuodessa ja syötteinä käytetään maatalouden ja yhdyskuntien biomassoja. Se on myös maailman ensimmäinen leasing-rahoituksella rakennettu biokaasulaitos.

Kotimaista työtä

Vuonna 2011 perustettu BioGTS on suomalaisomistuksessa oleva yritys, joka myös tuotannossaan käyttää kotimaisia alihankkijoita. Keski-Suomessa on runsaasti konepajateollisuuden yrityksiä, joiden osaamista BioGTS hyödyntää biokaasulaitosten komponenttien valmistuksessa. Yrityksellä on omia työntekijöitä noin 15. Alihankkijoineen se työllistää noin 50 työntekijää. Lopputuotteiden kotimaisuusaste on yli 90 prosenttia, minkä ansiosta se on saanut Avainlippu-merkin.

Yrityksen vision mukaan vuoteen 2020 mennessä Suomessa on 100 laitoksen Bioboksi-ketju ja konseptia monistetaan kansainvälisesti. Biokaasun tuotantoon ja jakeluun liittyvää liiketoimintaa tukee myös EU:n tavoite, jonka mukaan bio- tai maakaasun tankkauspisteitä pitää olla 150 kilometrin välein vuoteen 2020 mennessä.

 

Katso myös: ”Bioboksi™ – biokaasulaitosten T-Ford” (pdf)

Kirjoittaja: Toimittaja Timo Sillanpää/Viestintä-Paprico
Lisätietoja: Kehitysjohtaja Annimari Lehtomäki, BioGTS Oy, annimari.lehtomaki@biogts.com

Julkaistu 7.8.2015


Aihetunnisteet: bioenergia, biokaasu, case

Lue seuraava artikkeli: Mäntyöljy on biopohjaisten tuotteiden aarreaitta »