Hiljaisuusmatkailu hiipii Valtimolta Berliinin Grüne Woche -messuille

Blogi - Julkaistu 16.1.2017

16.1.2017

Berliinin valtavilla Grüne Woche -messuilla valttejamme ovat puhdas ruoka ja hiljaisuuteen perustuva matkailu. Edustan maatamme yhdessä parinkymmenen yrityksen kanssa Suomen maapaviljongissa, jossa juhlistetaan 100-vuotiasta Suomea. Piirakat messuille on paistettu, täytteeksi laitoimme riisin sijaan kotimaista luomuohraa.

Miksi valtimolaisen perheyrityksen kannattaa olla mukana maailman suurimmilla elintarvike-, puutarha- ja maatalousmessuilla? Puukarin pysäkki kuuluu Majatalosta majataloon -tuoteperheeseen, joka perustuu puhtaaseen ruokaan, luontoon sekä luonnosta nauttimiseen. Siinä on jo paljon ainesosia, joista saksalaiset ovat valmiita maksamaan. Tällä hetkellä kehitämme hiljaisuusmatkailun tuotteita majataloihimme. Pohjois-Karjala tulee olemaan hiljaisuus- ja kuuntelutuotteiden pioneerimaakunta.

Pienen yrityksen resurssit ulkomaan vientiin ovat pienet. Kun joukko pieniä lähtee yhdessä tekemään vientiä, siihen tulee tehoja. Uusia matkanjärjestäjiä ja asiakkaita tapaamme tavallisesti Visit Finlandin järjestämissä tilaisuuksissa. Grüne Woche -messuilla kohtaamme suoraan kuluttajat.

Kukkaistutuksia ja taustalla talo.Berliinissä me ja muut suomalaiset näytteilleasettajat luomme kansainväliselle yleisölle mielikuvaa Suomesta: hyvä ruoka, puhdas luonto sekä maa, jossa on turvallista matkustaa. Olen erittäin ylpeä ruokakulttuuristamme. Sen takana on helppo seisoa ja viedä suomalaisen ruuan ilosanomaa muualle Eurooppaa. Jos hyvin käy, saamme omillekin tuotteillemme uusia käyttäjiä, mutta minusta olemme siellä ennen kaikkea yhteisen edun vuoksi.

Messuille lähtö on paljon enemmän kuin vain omien tuotteiden myyty määrä. Tulemme tapaamaan yhteistyökumppaneita, maaseutumatkailuyrittäjiä muualta maailmasta ja Suomesta. Senkin myönnän, että viikko poissa kotoa ja yrityksen pyörittämisestä tekee todella hyvää! Ja mikä sen hienompaa kuin viettää viikko entisessä opiskelukaupungissa Berliinissä.

Mitä minä pieni yrittäjä Valtimolta voisin antaa Suomen maapaviljongille? No, puhun hieman saksaa, ja Grüne Wochella olen ollut ennenkin. Osaan kertoa Suomesta ja sen eri alueista ja tiedän suomalaisesta ruuasta ja ruokakulttuuristamme. Kestän seisoa ihmisvilinässä pitkät messupäivät ja vielä hymyillen. Kuuntelen messuvieraiden kokemuksia Suomesta ja kerron hiljaisuusmatkailusta.

Karjalanpiirakoita tummalla puupöydällä.Suomen osasto on tänä vuonna loistelias. Maa- ja metsätalousministeriö yhdessä monen muun organisaation kanssa on tehnyt huikean työn maapaviljongin toteuttamisessa. Voimme iloisina esitellä maamme matkailu- sekä ruoka- ja juomatarjontaa saksalaisille. Hienoa on myös saada osastolle joulupukki, arvokkain vientituotteemme. Toivotaan, että Grüne Woche on yksi tapahtuma maailmalla, jossa olemme Suomena mukana joka vuosi.

Viime vuosien kokemukset ovat olleet tärkeitä valmistautuessa messuille. Vaikka meillä on puhdasta, monet messuilla kävijät halusivat vain luomutuotteita. Meillä on tänä vuonna mukana karjalanpiirakat, jotka on leivottu luomuraaka-aineista, ohrapuuro täytteenä. Voin paasata oikeasta karjalanpiirakasta, miten, missä ja millä mallilla se tehdään. Olen päättänyt ja ottanut elämäntyökseni karjalanpiirakassa käytettävän puuron vaihtamisen riisistä ohraan. Toivon siis pitkää ikää!

 

Kirjoittaja Anni Korhonen on Majatalo Puukarin pysäkin yrittäjä ja omistaja. Majatalon toiminta pohjautuu hyvään ruokaan ja ympäröivässä luonnossa liikkumiseen. Yritys on mukana neljän muun naisyrittäjän majataloverkostossa, jossa markkinoidaan ja tuotteistetaan yhdessä Majatalosta Majataloon -retkiä. Majatalosta majataloon -retket valittiin vuonna 2015 Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi.

Lue lisää:

Majatalo Puukarin pysäkki
Majatalosta mataloon -retket

Grüne Woche -messut
Suomen maapaviljonki Grüne Wochessa (MMM-sivuilla)

Suomi esittäytyy monipuolisena ruoka- ja matkailumaana Grüne Woche -messuilla 20.–29.1.2017 Berliinissä. Osana Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa toteutettava näyttävä maapaviljonki on koottu yli kahdenkymmenen näytteilleasettajan voimin. Suomen maapaviljongista vastaa MMM yhdessä Visit Finlandin, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton, Food from Finland -kasvuohjelman ja TeamBluen kanssa.


Lue seuraava artikkeli: Kiertotalous varmistaa biotalouden kestävyyden »