Järvikalapihvi tervehdyttää vesistöjä ja maistuu hyvältä

Järvikaloja

Case - Julkaistu 9.12.2015

Onko särki hyvää? Saisiko kotimaisesta järvikalasta myös suuremmassa mittakaavassa hyvän makuista ja ekologista ruokaa? Kyllä on ja kyllä saa, selvisi Apetitin ja Pyhäjärvi-instituutin tuotekehityshankkeessa, jonka myötä syntyi Säkylän Pyhäjärven kaloista paikallisesti valmistettu ekologinen ja maistuva järvikalapihvi. Tuote on kehitetty yhteistyössä asiakkaan kanssa vaativien ammattikeittiöasiakkaiden ruokalistoille.

Järvikalapihvi tukee kestävää biotaloutta hyödyntämällä muutoin kaatopaikalle tai eläinten rehuksi meneviä kaloja maistuvaksi ihmisravinnoksi. Esimerkiksi Pyhäjärvellä vuotuiset hoitokalastusmäärät ovat särjen osalta olleet noin 230 000 kiloa, josta suurin osa on toimitettu kaatopaikalle tai turkiseläinten rehuksi. Nyt Apetit jalostaa osan tästä määrästä järvikalapihveiksi rannassa sijaitsevassa pakasteruokatehtaassa. Raaka-aineen matka jalostukseen on tuotantoketjussa siis poikkeuksellisen lyhyt.

Särkeä ja paljon järkeäApetiti järvikalapihvi kuva

Järvikalapihvissä käytetyt särjet ja pikkuahvenet pyydetään hoitokalastuksessa, jolla pyritään tervehdyttämään vesistöjä ja vähentämään niiden rehevöitymistä. Kalakanta pysyy elinvoimaisempana ja monipuolisempana, kun elintilaa vapautuu suuremmille kaloille ja petokaloille.

Järvikalapihvin kehityksessä kuunneltiin tarkasti vaativien ruoan ammattilaisten asiakkaiden toiveita. Ammattikeittiöissä korostuu tuotteen soveltuvuus erilaisille ruokailijoille sekä hyvät ravitsemusarvot. Järvikalapihvi on laktoositon, gluteiiniton, soijaton ja sisältää runsaasti omega 3 -rasvahappoja ja d-vitamiinia. Särki on vähärasvainen, mutta proteiinirikas kala.

Kotimaisen raaka-aineen käyttö lisää työllisyyttä

Hoitokalastuksella on positiivisia työllisyysvaikutuksia. Lisääntyvä kotimaisen järvikalan jalostus ja sen käyttö vähentää tuontikalan käyttöä ja lisää kalastuksen työpaikkoja Suomessa. On arvioitu, että yksi uusi työpaikka kalataloudessa luo heijastusvaikutuksena alueen muille toimialoille yhden uuden työpaikan.

Järvikalapihvi on useiden vuosien tuotekehityksen tulos. Taustalla on Pyhäjärvi-instituutin Järvikalaa Nam -hanke, jonka tavoitteena oli saattaa kalastajia ja jalostajia yhteen tukemaan järvikalan tuotteistamista ja menekinedistämistä. Järvikalapihvin tuotekehitys sai alkunsa, kun Apetit Ruoka Oy:n tuotekehityksen ihmiset ja Kolvaan kalan yrittäjä Jouni Aaltosen kohtasivat toisensa hankkeen myötä.

 

Artikkelin kirjoittaja ja lisätiedot:

Hanne Pere, markkinointipäällikkö, Apetit Oyj
Puh. 010 4024 443, sähköposti hanna.pere(@)apetit.fi

 

Julkaistu 9.12.2015


Lue seuraava artikkeli: Teollinen bioteknologia tarjoaa ratkaisuja biotalouden kasvu... »